Päivitys: HSL:n hallitus on päättänyt, että Kuninkaantammen ainoa keskustaan menevä bussilinja 43 lakkautetaan elokuusta 2021 alkaen.
HSL:n tuoreen linjastoluonnoksen mukaan bussilinja 43 lakkautetaan, jolloin koko Kuninkaantammi ja Hakuninmaan Perhekunnantien ympäristö jäävät ilman vaihdotonta joukkoliikenneyhteyttä keskustaan. Tällöin Kuninkaantammesta on kierrettävä joko bussilla 560 Vantaan Myyrmäen aseman kautta tai bussilla 52 Kannelmäen aseman kautta. Bussilinja 52 on tarkoitus siirtää kulkemaan Kuninkaantammen ja Hakuninmaan kautta.
Kummalliseksi linjan 43 lakkautuksen tekee myös se, että linjaa varten on rakennettu täysin uusi joukkoliikennekatu viime vuonna. Elokuussa 2018 avattu Perhekunnantien joukkoliikennekatu tehtiin Hakuninmaan ja Kuninkaantammen välille, jotta Helsingin keskustan bussilinja 43 voidaan jatkaa Kuninkaantammen uudelle asuinalueelle asti.
Linjan 43 lakkautus sisältyy HSL:n Haaga-Kannelmäki linjastouudistukseen, jonka muutokset astuvat voimaan arviolta elokuussa 2021. Suunnitelman voimaantulo edellyttää vielä HSL:n poliittisen hallituksen päätöstä.
Tämä☝��. Linja 43 on jo nykyisellään täyteen buukattu ja etenkin rattaiden kanssa liikkuvat jäävät ”rannalle” useammaltakin vuorolta jo Kuninkaantammen pysäkillä. Alueella asuu erittäin paljon lapsiperheitä. Hakuninmaalta on jo toivotonta rattaiden kanssa bussiin, vaikka monen lapsen päiväkoti on Kannelmäessä, koska Hakuninmaan ja Kuninkaantammen päiväkodit repeävät liitoksistaan.
VastaaPoistaNyt suunnitelmissa on lopettaa 43 kokonaan ja tilalle tulee vielä torsompi vaihtoehto, joka kulkee Kannelmäen ja Haagan kautta Otaniemeen. Siellä työssä oleville jees mutta entä enemmistön ja lapsiperheiden kannalta? Entä turvallisuus lapsen/nuoren tullessa jatkossa illan pimeydessä harrastuksistaan junalla, jolloin joutuu odottamaan bussia turvattomalla asemanseudulla?
Kannelmäkeläisiä ärsytti
yhden bussilinjan lopettaminen, vaikka sieltä pääsee keskustaan junalla ja 42:lla ja lähilinjoilla lähistölle. Lisäksi mietitään kovasti, kulkeeko bussi Kanneltietä vai Vanhaistentietä, joiden välissä on vain yksi puisto...
Samoin Haagalaisten kaikki mahdolliset tarpeet on huomioitu.
Miksi ihmeessä rakennetaan uusia tiheään asutettuja joukkoliikenne -asuinalueita (parkkipaikkoja ei ole lähimainkaan riittävästi ja pienemmät tiet on tehty kapeiksi ja useimmissa kohdin vaarallisesti yhden ajettavaksi), joihin ei suunnitella sujuvaa ja asukasrakenteen huomioivaa joukkoliikennettä?! Tosin ei siellä ole kauppaakaan - tulossa kun yhä laajeneva, kaikki metsät kaatava ”vihreä” asuinalue joskus on valmis, ja väliaikainen päiväkoti+1.koululuokka -yhdistelmä on aivan täynnä.
Toivoimme 43:n vuorovälien tihentämistä ja lopputulos on koko linjan lopetus...
Tämä on virheellistä tietoa. 431 tulee linjastosuunnitelman mukaan ajamaan Kuninkaantammen kautta keskustaan 10min vuorovälilä ruuhkassa ja 30min vuorovälillä ruuhkan ulkopuolella
VastaaPoista431 alkaa kulkea vasta sitten kun tuleva ramppi valmistuu Hämeenlinnantieltä Kuninkaantammeen. Ramppi e4i tule lähivuosina eikä sitä ole mitenkään aikataulutettu. 431N numerolla alkaa kyllä kulkea yöbussi Kuninkaantammen kautta. Se korvaa mm. lakkautetattvan linja 43 yövuoroja. HSL ei suostu siihen, että nykyisen 431 päivävuorot kiertäisivät Kuninkaantammen kautta. Myös asukkaiden toivoma linja 66 jatkaminen kahdella pysäkillä sinne on saanut tyrmäyksen. Pysäkin rakentaminen kun on kuulemma niin kallis, vaikka kadulla on runsaasti tilaa. Asukkaita tulee koko ajan lisää, mutta joukkoliikenteen kulut eivät saa yhtään kasvaa. Käsittämätöntä!
PoistaJuuri näin, oikeassa olet. HSL:n suunnitelmassa kerrotaan selkeästi, että linjan 43 lakkauttamisen ja Kuninkaantammen eritasoliittymän rakentamisen välisen ajan Kuninkaantammesta ei ole vaihdotonta bussiyhteyttä Helsingin keskustaan. Linja 43 voidaan siis lopettaa ennen kuin Kuninkaantammen liittymä rakennetaan. Lisäksi Helsingissä ei ole ainuttakaan kaupunginosaa, josta kulkisi bussilinja keskustaan tai mihinkään muuallekaan ruuhka-ajan ulkopuolella vain 30 minuutin välein.
Poista